نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (1007 (
ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء پا نزدهم ـ صفحه 282 )
( قسمــت بیستـــم )
رحمت و غضب خداوند
( جزء پانزد هــم صفحــه 287 آیه 57 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ رَبُّکَ أَعْلَمُ بِمَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ
وَ لَقَدْفَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِیِّینَ عَلَى بَعْضٍ وَ آتَیْنَا دَاوُودَ زَبُورًا
تفسیـــر لفظـــی :
و پروردگار تو به هر که [و هر چه] در آسمانها و زمین است داناتر است
و درحقیقت بعضى از انبیا را بر بعضى برترى بخشیدیم و به داوود زبور دادیم
تفسیر ادبی و عرفانی :
این آیت همان گونه که فرمود :
که خداوند را به بیـــــم و امیـــــــد می خوانند ،
امید به رحمت ، و بیــــــم از عقوبت ،
رغبت به بخشش و عفــــــو ،
و رهبت به عذاب و کیفر ،
لیکن باید دانست که ؛
امید و بیم ؛ صفت مبتدیان ،
و رغبت و رهبت ؛ مقامِ منتهیان است ،
بیم ؛ همان ترسی است که ؛
همه ی مسلمانان را از گناه باز دارد ،
و رهبت ؛ آن ترسی است که ؛
زاهدان را عیش و خوشی بِبَرَد ،
و از جهان و جهانیان جــــــــدا کند ،
اینان همه نفس خویش غرامت بینند ،
و همه ی سخن خویش شکایت !
و همه ی کردار خود جنایت دانند !
مؤمن ؛ در خـــوف و رجـــــــا ،
و زاهـــد در رهبت و رغبت ،
باید معتدل و میانه رو باشند ،
تا در موازنه مساوی گردند ،
مؤمن ؛ در دنیا امید به عافیت و نعمت می دارد ،
و از بلاها و فتنه ها می ترسد ،
که ؛ امید رحمت و بیم عقوبت دارد !
ولی عارف ؛ دل در مواصلت ،
و قربِ حقّ بستـــه ،
و از عذابِ همگانی ترسد !
که گفتــــه انـــــد :
ترس از خداوند به سبب ارتکاب گناه و ترس از کیفر است ،
و امید به عفو به علت سبقت رحمت حقّ بر غضب اوست ،
پس ترس مطلق از خداوند ؛ مورد ندارد ،
بلکه تـــــرس ؛ مقیّــــــد به ارتکاب گنـــــاه است ،
ولی امیـــــــــــد ؛ قیــــــــــــدی نــــــــــــدارد ،
چون خداونــــــــدارحــــم الراحمین است ،
و رحمت او سابق بر غضب اوست !
که خــــــــود فرمـــــــــوده :
سَبَقَت رَحمَتی غَضَبی
قُلْ لَهُمْ إِنَّ رَحْمَتِی سَبَقَتْ غَضَبِی فَلَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَتِی
به آنان بگو رحمت من بر غضبم سبقت دارد و از رحمت من مایوس نشوید.
تفسیر آیت از نگاه مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی:
بالای درب بهشت نوشته شده : سَبَقَت رَحمَتی غَضَبی
یعنی رحمت من بر غضبم سبقت دارد .
کیست که رحمتش بر غضبش سبقت داشته باشد؟
فقــــــــط خــــــــــدا .
ما این همه گنــــــــاه می کنیم ، همین که می گوییم :
خدایا ما بد کردیم ، غلطکردیم ، نفهمیدیم .
رحمت خدا شامل حال ما می شود .
البته گاهی در اثر گنـــــــاه ،خداوند می فرماید:
بنده من ؛ به عزت و جلال خودم قسم که تو را نمی آمرزم.
خداوند توقع ندارد از بعضی بنده ها که بعضی گناهان را انجام دهند .
اما با این که قسم خورده که به عزت و جلالم تو را نمی آمرزم ؛
گاهی رحمتش شامل حالهمان بنده هم می شود .
موضوع :